onsdag 22 februari 2012

Familjen ska utöka.

Sambon är fortfarande sjuk här hemma och i natt var han riktigt irriterad på hela situationen. Rastlösa människor skulle aldrig bli sjuka, dom blir så griniga. Jag är glad över att Johan bröt sin hand när vi inte kände varandra för jag kan bara ana vilken irriterad J det hade varit här då.
 
Jag slog på stort och gjorde scones till frukost. Herregud va gott det är! Sedan har jag tagit fram kött till lunch/middag. Tänkte att det är dags att göra det lite ordentligt. Igår åt jag bara skit hela dagen känns det som.
 
Nu ska jag väl ner i källaren och se om tvätten är klar, plocka ut frukosten och sedan dyka ner i böckerna. Det där om vapen är inte min grej, men nu jäklar ska jag sätta det!
 
Vi planerar även tillökning i familjen Samuelsson/Hoff. Vet bara inte riktigt när ännu bara. Vi väntar på att tiken ska börja att löpa nu.
Det blir en Posavski gonic från Viltskräckens kennel om det blir tillräckligt mycket valpar vill säga. Vi har inte disskuterat klart ännu om det blir en tik eller hane, men lutar åt en tik tror jag.
Såhär skriver dom på sin sida om rasen:
 
Posavski Gonic är en mycket gammal stövar
ras som har sitt ursprung från forna Jugoslavien, och har ett högt anseende
bland jägare från balkan länderna.

Posavski Gonic beskrivs som en mycket frisk
och vital hund som är avlad för jakt under tuffa förhållanden. Den tar gärna
relativt gamla spår och jobbar upp vilt som tagit daglega långt bort. De gonicar
som vi har erfarenhet av väckskallar alltid innan de reser vilt. Drevsättet är i
jämnförelse med t.ex. de nordiska stövarna, inte speciellt snabbt utan snarare
något långsamt och mycket spårnoga. Rasen kännetecknas av ett tätt skall med
mycket bra hörbarhet.

I balkanländerna används gonicarna förutom som vildsvinshundar även vid jakt på
andra viltarter, så som schakal och småvilt. De hundar som vi förespråkar och
använder är dock hundar ur rena vildsvinslinjer, då vi anser att det just som
uthållig vildsvinsstövare hunden har en framtid i sverige. Många individer har
en relativt hög viltskärpa, vilket har gett resultatet att några grävlingar som
påträffats i skogen fått det ganska hett om öronen. Vissa individer har också
jagat björn med stor glöd och energi.

Som eftersökshund på just vildsvin anser vi att gonicen är ganska svårslagen, med
sin utmärkta näsa och uthållighet. Den är både effektiv i lina och bra på att få
stopp på skadade grisar.

Samtliga gonicar som vi träffat på är lugna och sociala hundar som är mycket trevliga och stabila i hemmet och med andra hundar.
Det finns idag ca 30 svenskregistrerade Posavski Gonic plus en handfull hundar som
är importer eller oregistrerade.



Hoppas dessa två inte har så mycket emot det bara:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar